Dagplejere i Ejby

Lisbeth Bergstrøm

Lisbeth Bergstrøm

Lidt om mig

Jeg hedder Lisbeth Bergstøm og er født i 1965. Jeg bor sammen med min mand Peter og vi har to voksne udeboende børn fra 1989 og 1991.

Vi har en hund (Jackie – labrador), som er opvokset som ”dagpleje-hund”, så den er meget børnevenlig og kærlig, men aldrig alene med børnene uden opsyn udover det, har vi en undulat (skipper).

Mit hjem er totalt røgfrit.

Jeg har været dagplejer siden 1994 og har plads til 4 børn.

Åbningstider

Mandag til torsdag             kl. 07.00 – 16.45

Fredag                                  Kl. 07.00 – 16.00

Fritidsinteresser

Jeg nyder at læse, strikke, motionerer i LOOP og spiller golf.

Mit hjem

Jeg har indrettet et stort dejligt legeværelse til børnene, hvor der er rig mulighed for leg og udfoldelse, men børnene har adgang til- og må være i hele huset.

Ude er det meste af min store have lukket af til børnene, hvor der er legehus, almindelige gynger, sansegynge, sandkasse, rutsjebaner, klatrestativ, motorcykler, dukkevogne, biler, lille trampolin, bord/bænkesæt og et hav af udendørs legetøj. En del af min indkørsel, der er belagt med fliser, er ligeledes indhegnet, med forbindelse til haven, hvor børnene nyder at køre på diverse cykler/biler.

I forbindelse hermed har jeg et overdækket område, hvor barnevognene står i og hvor børnene sover, hvis vejret er dårligt.

Alt i alt, vil jeg beskrive mit hjem som stille, roligt og harmonisk.

Mine mål

Mit mål for hverdagen er, at børnene har haft en god dag, hvor de har fået grint/fjollet, leget, brugt noget krudt, oplevet noget, fået masser af frisk luft og fået rum til fordybelse.

Jeg befinder mig altid i børnehøjde og leger/fordyber mig, sammen med børnene og i deres tempo.

Jeg nyder at synge og læse sammen med børnene hver dag.

Jeg er meget ude sammen med børnene hver dag, hvor vi går ture, leger, udforsker, fordyber os og ikke mindst, sætter ord og billeder på det vi ser og oplever, hvilket jeg går meget op i.

Jeg arbejder meget med sproget sammen med børnene og guider dem til at sætte ord på alting, lige fra vejret, farver, skift i årstiderne, hvad vi oplever osv. Dette gør jeg bl.a. for at lære børnene at udtrykke sig.

Jeg tager billeder af de ting vi fordyber os i/oplever, for så at sætte det op på min White-bord tavle i entreen, så forældrene og børnene kan se, hvad vi har oplevet den pågældende dag. Derved søger jeg også at skabe mulighed for, at samtalen kan fortsætte derhjemme.

I det hele taget, så går jeg meget op i det sansemotoriske og nyder sammen med børnene, at skabe fokus på de forskellige sanser vi bruger, når vi er ude og opleve noget og/eller fordyber os i noget (høre, se, smage, føle, lugte, balance- og kropssans). Jeg går også op i, at børnene får brugt deres motorik og at de bliver udfordret hver dag, på det niveau de nu engang er.

I den forbindelse, bruger jeg bl.a. ”Boobles” og ”Trædesten” og nyder at lade børnene rende på bare tæer, så de rigtig kan mærke sig selv.

Jeg er meget omsorgsfuld i mit samvær med børnene og møder dem hver især, på det niveau de er på og med de forskellige behov, de hver især har.

Jeg har som dagplejer fokus på de forskellige læreplanstemaer, i forhold til det enkelte barns læring og udvikling. I dagplejen i Lejre kommune bruger vi ”Trivsel og udviklingsskemaer”, der er med til at målrette vores indsats overfor hvert enkelt barn. Vi udfylder skemaerne sammen med dagplejepædagogen når hun er på tilsyn når barnet er ca. 1½, 2 og 2½-3 år.

Sidst men ikke mindst, så børster jeg tænder sammen med børnene hver dag. Jeg oplevede, at det var en tilbagevendende udfordring for forældrene, at børste tænder på/sammen med børnene. Så derfor lavede jeg det til en lille hyggelig daglig aktivitet med børnene, som de og jeg virkelig nyder og som har været til stor hjælp for forældrene. Denne aktivitet har jeg bibeholdt, da vi alle får noget positivt ud af det.

Forældresamarbejde

Jeg er som person meget åben, ærlig og nem at snakke med.

I det daglige snakker vi bl.a. om barnets trivsel, kost og søvn. Og i er velkomne som forældre til, at spørge ind til lige præcis det der er vigtigt for jer, så vi kan få nogle gode snakke.

Jeg lægger stor vægt på gensidig åbenhed, accept og anerkendelse i samarbejdet med forældrene.

Dagligdagen

Kl. 07.00                            Morgenmad ved behov

                                            Læser og synger sammen med børnene

                                            Fri leg

Kl. ca. 09.00/09.30           Tur og/eller leg ude

Kl. 11.30                             Frokost

                                            Fri leg

Kl. ca. 12.30                       Middagslur

Kl. ca. 15.00/16.00            Eftermiddagsmad (sker som regel løbende, da børnenes længde af lur er forskellig)

                                            Fri leg           

Traditioner/fødselsdage

Jeg laver aktiviteter relateret til årstiderne og de dertilhørende højtider. Mange af aktiviteterne omkring højtiderne, holder/laver jeg i fælles legestue sammen med de 3 andre dagplejere i Ejby.

Dagplejens dag holder jeg sammen med områdegruppen, hvor vi mødes og laver forskellige aktiviteter.

Fødselsdag fejrer jeg for hvert enkelt barn med flag, sang og nybagte boller. Forældrene er meget velkomne til at give barnet noget med til uddeling og i tilfælde af, at vi skulle modtage en fødselsdagsinvitation, tager vi også meget gerne hjem til fødselsdag. Det er noget særligt at have fødselsdag, så det er vigtigt for mig, at dagen rigtigt bliver fejret.

Afslutning holder jeg også for hvert enkelt barn, hvor familien bliver inviteret til om eftermiddagen, til kaffe, the, juice, nybagte boller med pålæg og frugt.

Barnet vil her få en lille afskedsgave, som afspejler tiden i dagplejen.

Legestue-laves fælles i legestuen

Hver torsdag er der fælles legestue for områdets dagplejere, som er 4 stk. Legestuen holder til i børnehaven Rollingen i Ejby, hvor dagplejen har fået stillet et rum til rådighed.

Her mødes vi bl.a. omkring højtiderne og holder fælles arrangementer for børnene.

Vi inddeler året i forskellige temaer, som vi arbejder ud fra sammen med børnene, som er i tråd med de pædagogiske læreplaner for området.

Kompetencer

Før jeg blev dagplejer, har jeg arbejdet som uddannet frisør, hjemmehjælper, som vikar i dagplejen, og på Tom´s.

Kurser

  • Frisør.
  • Grundkursus for dagplejere.
  • 1. Hjælp med opfølgning hver 2. år.
  • Sensitive børn
  • For tidligt fødte børn.
  • Børns kompetenceudvikling 0-5 år.
  • Børns udtryksformer.
  • Samspil og relationer i pædagogisk arbejde.
  • Pædagogiske læreplaner.
  • Psykologi.
  • Kommunikation og konflikthåndtering.
  • Samarbejde i grupper i virksomheden.
  • Mad til børn – sunde børn.
  • Børn og mellemmåltider.

Birgit Madsen

Birgit Madsen

Birgit Madsen

Lidt om mig

Jeg hedder Birgit Madsen og er født i 1964. Jeg bor i Ejby sammen med min mand Freddie V. Madsen og vi har to voksne udeboende børn.

Vi har en hund og 3 katte og vores hjem er 100% røgfrit.

Jeg har været dagplejer siden 1989 og har plads til 4 børn.

Åbningstider

Mandag til torsdag             Kl. 06.30 – 16.15

Fredag                                  Kl. 06.30 – 15.30

Fritidsinteresser

Jeg dyrker fitness, løber og elsker at gå ture.

Mit hjem

Jeg har indrettet et stort dejligt værelse til børnene, hvor der er rig mulighed for leg og udvikling.

Umiddelbart ved siden af, ligger mit køkken og store køkkenalrum/stue, med direkte adgang til overdækket terrasse, hvor børnene står i deres barnevogne, når de sover.

Børnene har adgang til hele huset.

Udenfor er hele haven indhegnet og er til rådighed for børnene. Her er bl.a. gynger, sansegynge, sandkasse, legehus, rutsjebaner, cykler, motorcykler og diverse biler til at køre på/i.

Jeg har en stor anlagt terrasse, hvorpå børnene kan køre.

I det hele taget, så er der både inde og ude, rig plads og mulighed for at børnene kan trække sig lidt væk og fordybe sig, hvis det er det de ønsker og har brug for.

Mine mål

Jeg befinder mig oftest i børnehøjde og elsker at fjolle og lege med børnene. Jeg sørger for at aktivere børnene, så de får stimuleret deres motorik, sprog og sociale kompetencer, igennem leg og bevægelse.

Det er vigtigt for mig, at skabe en tryg og rolig hverdag, hvor børnene kan lege og fordybe sig i deres eget tempo, og hvor jeg støtter og hjælper hvert enkelt barn, med det de har brug for.

Jeg fungerer ofte som igangsætter, for så at lade børnene selv tage over. Derved lærer børnene selv at tage initiativ, og at de selv kan.

Det er meget vigtigt for mig, at skabe tryghed, nærhed, omsorg, tid og plads til udvikling hos hvert enkelt barn. Jeg arbejder med anerkendende pædagogik, og ud fra værdier der sætter hvert enkelt barns trivsel og udvikling i fokus.

Jeg lægger vægt på at komme ud hver dag, næsten uanset hvordan vejret er, og nyder at tage på ture. Nogen gange er vi blot i haven, men jeg bestræber mig på, at komme på tur ud af huset f.eks. til stranden, i skoven og lignende. Jeg bruger meget skoven som udflugtsmål, da børnene her virkelig får udfordret deres grov motorik, samt i det hele taget får en masse sansemotoriske indtryk.

Jeg arbejder meget med balance og sansemotoriske aktiviteter sammen med børnene, og har til det formål bl.a. masser af ”Bobles” og ”trædesten”, som vi elsker at lege med og udforske, ud over at jeg bruger naturen meget til bl.a. dette også.

Jeg nyder at læse og synge med børnene og sætter meget pris på hygge.

Jeg brænder for at arbejde med de små børn og er tålmodig og meget omsorgsfuld.

Mit mål er, at give hvert enkelt barn, en rigtig god start på livet.

Forældresamarbejde

Det er vigtigt for mig, at I som forældre føler jer trygge ved at aflevere jeres barn til mig.

Hvis I er trygge, så er/bliver jeres barn det også.

Jeg lægger stor vægt på ærlighed og loyalitet, og jeg er meget samarbejdsvillig, åben og lyttende/vejlende ved behov.

Dagligdagen

Kl. 06.30        Morgenmad ved behov.

                       Fri leg.

Kl. 09.00        Formiddagsmad (bolle/frugt).

                       Tur eller leg ude.

Kl. 11.30        Frokost.

                       Fri leg ca. 30 minutter.

Kl. ca. 12.30  Middagslur.

Kl. ca. 15.00 Eftermiddagsmad (frugt/brød/mælk).

Vi er ude hver dag, stort set uanset vejret.

Traditioner/fødselsdage

Jeg laver aktiviteter relateret til årstiderne og de dertilhørende højtider. Mange af aktiviteterne omkring højtiderne, holder/laver jeg i fælles legestue sammen med de 3 andre dagplejere i Ejby.

Dagplejens dag holder jeg sammen med områdegruppen, hvor vi mødes og laver forskellige aktiviteter.

Fødselsdage holder jeg altid for hvert enkelt barn. Som regel kommer barnets forældre med noget til uddeling, eller også bager jeg selv til anledningen. Vi nyder at blive inviteret hjem til fødselsdag, hvis forældrene ønsker dette.

Afslutning holder jeg altid for hvert enkelt barn og forældrene, i form af eftermiddagskaffe/the og hjemmebagte boller. Barnet vil her få en lille afskedsgave, som afspejler tiden i dagplejen.

Legestue-laves fælles i legestuen

Hver torsdag er der fælles legestue for områdets dagplejere, som er 4 stk. Legestuen holder til i børnehaven Rollingen i Ejby, hvor dagplejen har fået stillet et rum til rådighed.

Her mødes vi bl.a. omkring højtiderne og holder fælles arrangementer for børnene.

Vi inddeler året i forskellige temaer, som vi arbejder ud fra sammen med børnene, som er i tråd med de pædagogiske læreplaner for området.

Kompetencer

Forud for min tid som dagplejer, har jeg arbejdet som smørrebrødsjomfru.

Kurser

  • Barnepige 1980/81 (kursus på aftenskole).
  • Pædagogisk grundkursus for dagplejere.
  • Børns behov og udvikling.
  • Det daglige praktiske og pædagogiske arbejde i dagplejehjemmet.
  • Samspillet i dagplejens egen familie.
  • Dagplejens samarbejdsrelationer.
  • 1. Hjælp med opfølgning hvert 2. år.
  • Børns motoriske udvikling.
  • Dagplejernes samspil med forældre, børn og dagplejen.
  • Psykologi.
  • Samspil og relationer i pædagogisk arbejde.
  • Pædagogiske læreplaner.
  • Børns motorik, sansning og bevægelser.
  • Kommunikation og konflikthåndtering.
  • Samarbejde i grupper.
  • Børn og mellemmåltider.
  • Mad til børn – sunde børn.
  • Sansemotorisk udvikling.
  • Krop og bevægelse.

Grethe Stenbæk Christensen

Grethe Stenbæk ChristensenGrethe Stenbæk Christensen

Grethe Stenbæk Christensen

Lidt om mig

Jeg hedder Grethe Stenbæk Christensen, bor i Ejby og er født i 1957.

Min familie består af min kæreste og 2 voksne udeboende piger, fra henholdsvis 1977 og 1981.

Jeg har ingen dyr og mit hjem er røgfrit.

Jeg har været dagplejer i Lejre kommune siden 1988 og har plads til 4 dagplejebørn.

Åbningstider

Mandag til torsdag             06.30 – 16.15.

Fredag                                  06.30 – 15.30.

Fritidsinteresser – I min fritid interesserer jeg mig for min have og mit hus, samt at rejse og at opleve noget.

Mit hjem

Indenfor er børnene og jeg i stort set hele huset. Jeg har indrettet et legeværelse til børnene, hvor der er rig mulighed for leg og kreativ udfoldelse.

Udenfor er ca. halvdelen af min have indhegnet og indrettet til børnene. Der er bl.a. sandkasse, gynger, rutsjebane, Legehus, bord og bænke, cykler og diverse traktorer af forskellig art. En del af udeområdet består af min terrasse, hvor børnene kan køre på de anlagte fliser.

Mine mål

Jeg går meget op i, at tage udgangspunkt i det enkelte barn og dets behov for dagen, da dette kan variere meget. Jeg stiler efter, at alle ender ud med at have haft en god dag.

I mit møde med hvert enkelt barn og dets behov, målretter jeg min hverdag således, at jeg opnår mulighed for udvikling af barnets individuelle kompetencer.

Jeg synger meget sammen med, og for børnene, og går i det hele taget meget op i det sansemotoriske. Jeg befinder mig stort set altid i børnehøjde, både ude og inde.

Jeg nyder at mødes med de andre dagplejere på kryds og tværs i vores haver og sammen gå på tur til f.eks. vores lokale bondemand osv. Jeg mødes med de andre dagplejere for området, fast en gang om ugen i vores legestue.

Forældresamarbejde

I forbindelse med forældresamarbejdet, lægger jeg vægt på at have en god og positiv dialog omkring barnet, både omkring de lette ting, men også omkring de måske lidt sværere ting.

Jeg finder det vigtigt i forældresamarbejdet, at der er klare linjer og bistår gerne i, at rådgive omkring forskellige udfordringer omkring barnet og dets rutiner/hverdag generelt.

Dagligdagen

Kl. 06.30        Morgenmad ved behov.

                       Fri leg.

Kl. 09.00        Morgensamling og formiddagsmad.

                       Tur eller leg ude.

Kl. 11.00        Frokost.

Ca. kl. 12.00  Middagslur.

Ca. kl. 15.00  Eftermiddagsmad (denne foregår som regel løbende, i takt med at børnene vågner fra lur og baseres ud fra hvert enkelt barns behov).

Jeg forsøger at komme ud af huset hver dag med børnene. Om det så også blot er en

tur rundt i nabolaget. Resten af dagen indretter jeg efter, hvordan børnene har det.

Traditioner/fødselsdage

Jeg laver aktiviteter relateret til årstiderne og de dertilhørende højtider. Mange af aktiviteterne omkring højtiderne, holder/laver jeg i fælles legestue sammen med de 3 andre dagplejere i Ejby.

Dagplejens dag holder jeg sammen med områdegruppen, hvor vi mødes og laver forskellige aktiviteter.

Fødselsdag holder jeg altid for hvert enkelt barn. Det er helt op til forældrene, om jeg selv hygger om barnet i dagplejen, eller om de vil medbringe sund hygge (i tråd med kommunens kostpolitik) og måske selv deltage.

I nogle tilfælde bliver dagplejen inviteret hjem til fødselsdag hos det pågældende barn, hvilket vi med glæde deltager i.

Afslutning holder jeg gerne for hvert enkelt barn. Det er op til forældrene, om de ønsker at jeg holder forældrekaffe om eftermiddagen, eller om jeg blot holder afslutning for barnet i løbet af dagen.

Legestue-laves fælles i legestuen

Hver torsdag er der fælles legestue for områdets dagplejere, som er 4 stk. Legestuen holder til i børnehaven Rollingen i Ejby, hvor dagplejen har fået stillet et rum til rådighed.

Her mødes vi bl.a. omkring højtiderne og holder fælles arrangementer for børnene.

Vi inddeler året i forskellige temaer, som vi arbejder ud fra sammen med børnene, som er i tråd med de pædagogiske læreplaner for området.

Kompetencer

Jeg er uddannet laborant og har i flere år været selvstændig.

Jeg har arbejdet som dagplejer siden 1988.

Kurser

  • Børns motorik, sansning og bevægelse.
  • Tegn til tale.
  • Team samarbejde i grupper.
  • Mad til børn – sunde børn.
  • 1. Hjælp med opfølgning hver 2. år.
  • Leg med sproget.
  • Tidlig indsats 0-3 år.
  • Samspil forældre, børn og dagplejer.
  • Idéer til småbørns materiale kendskab.
  • Motorik, sprog og stimulering.

Lane Berthelsen

Lane Berthelsen

Lane Bertelsen

Lidt om mig

Jeg hedder Lane Bertelsen og bor i Ejby sammen med min mand Henrik.

Vi har 3 voksne udeboende drenge, fra henholdsvis 1980,1983 og 1988.

Jeg har en stor dejlig hund i hjemmet. Det er en ældre hund, der er opvokset som ”dagplejehund”, så den er vandt til børn og forældre, og er meget rolig og kærlig.

Jeg har været dagplejer siden 1982 og har plads til 4 børn.

Mit hjem er 100% røgfrit.

Åbningstider

Mandag til torsdag             06.45 -16.30

Fredag                                  06.45 – 15.45

Fritidsinteresser

Jeg er aerobic/step instruktør i min fritid. Ligeledes nyder jeg at strikke, gå ture og udføre zoneterapi efter arbejde.

Mit hjem

Jeg har et stort og lyst legeværelse til børnene, som ligger lige ud til mit køkkenalrum. Her er vi primært når vi er inde, men børnene har adgang til stort set hele huset, hvis de har lyst.

Udenfor er hele haven hegnet ind til børnene. Her er der bl.a. legehus, sandkasse, gynger, sansegynge, rutsjebaner i forskellige størrelser, diverse biler/motorcykler, masser af udelegetøj osv.

Jeg har endvidere belægning udenfor, så børnene har et sted at køre på biler/motorcykler.

Mine mål

Jeg stiler efter at alle får en god dag. Jeg tilrettelægger vores dag og aktiviteterne med børnene, ud fra deres præmisser.

Jeg går meget op i, at have det sjovt sammen med børnene og befinder mig stort set altid i børnehøjde, hvor jeg elsker at fordybe mig i samspil med børnene.

Jeg lægger også vægt på, at komme ud hver dag. Nogle dage er vi i haven og andre dage går vi en tur f.eks. i skoven, til stranden, på gårdbesøg, til legepladsen i området eller andet.

Mit fornemmeste mål i hverdagen og i hele dagplejetiden er, at skabe trivsel for hvert enkelt barn, da trivsel skaber rum for, og overskud til, læring og udvikling.

Forældresamarbejde

I forbindelse med forældresamarbejdet, har jeg en god forståelse for og accept af menneskers forskelligheder og jeg værdsætter åben dialog, ærlighed og tillid. Det er vigtigt at vi får et godt samspil omkring børnene og deres dagligdag.

Dagligdagen

06.45             Morgenmad ved behov.

                       Fri leg .

09.00             Formiddagsmad.

                       Som oftest aktiviteter ude, tur, besøg, leg i haven osv.

Ca. 11.00       Frokost.

Ca. 12.30       Middagslur.

Ca. 15.00       Eftermiddagsmad.

                      Fri leg, læsning og/eller andre aktiviteter.

Traditioner/fødselsdage

Jeg laver aktiviteter relateret til årstiderne og de dertilhørende højtider. Mange af aktiviteterne omkring højtiderne, holder/laver jeg i fælles legestue sammen med de 3 andre dagplejere i Ejby.

Dagplejens dag holder jeg sammen med områdegruppen, hvor vi mødes og laver forskellige aktiviteter.

Fødselsdage fejrer jeg altid for hvert enkelt barn. Nogen gange giver forældrene barnet noget med i dagplejen (i tråd med kommunens kostpolitik), som vi kan hygge os med og andre gange bliver vi inviteret hjem til barnet, hvor vi så fejrer fødselsdagen der.

Afslutning holder jeg altid for hvert enkelt barn, og barnet vil få en lille afskedsgave.

Legestue-laves fælles i legestuen

Hver torsdag er der fælles legestue for områdets dagplejere, som er 4 stk. Legestuen holder til i børnehaven Rollingen i Ejby, hvor dagplejen har fået stillet et rum til rådighed.

Her mødes vi bl.a. omkring højtiderne, og holder fælles arrangementer for børnene.

Vi inddeler året i forskellige temaer, som vi arbejder ud fra sammen med børnene, som er i tråd med de pædagogiske læreplaner for området.

Kompetencer

Jeg er uddannet sygehjælper og zoneterapeut, og har tidligere arbejdet som fængselsbetjent.

Jeg har arbejdet som dagplejer siden 1982.

Kurser

  • Leg med sprog.
  • Tegn til tale.
  • Pædagogiske læreplaner.
  • Psykologi
  • Samspil og relationer i pædagogisk arbejde.
  • Motorik, sprog og stimulering.
  • Nyere Psykologisk viden om 0-3 årige.
  • Mad til børn – sunde børn.
  • 1. hjælp med opfølgning hvert 2. år.
  • Motorik assistent.
  • Arbejdsmiljørepresentant (AMR).