Lisbeth Bergstrøm

Lisbeth Bergstrøm

Lidt om mig

Jeg hedder Lisbeth Bergstøm og er født i 1965. Jeg bor sammen med min mand Peter og vi har to voksne udeboende børn fra 1989 og 1991.

Vi har en hund (Jackie – labrador), som er opvokset som ”dagpleje-hund”, så den er meget børnevenlig og kærlig, men aldrig alene med børnene uden opsyn udover det, har vi en undulat (skipper).

Mit hjem er totalt røgfrit.

Jeg har været dagplejer siden 1994 og har plads til 4 børn.

Åbningstider

Mandag til torsdag             kl. 07.00 – 16.45

Fredag                                  Kl. 07.00 – 16.00

Fritidsinteresser

Jeg nyder at læse, strikke, motionerer i LOOP og spiller golf.

Mit hjem

Jeg har indrettet et stort dejligt legeværelse til børnene, hvor der er rig mulighed for leg og udfoldelse, men børnene har adgang til- og må være i hele huset.

Ude er det meste af min store have lukket af til børnene, hvor der er legehus, almindelige gynger, sansegynge, sandkasse, rutsjebaner, klatrestativ, motorcykler, dukkevogne, biler, lille trampolin, bord/bænkesæt og et hav af udendørs legetøj. En del af min indkørsel, der er belagt med fliser, er ligeledes indhegnet, med forbindelse til haven, hvor børnene nyder at køre på diverse cykler/biler.

I forbindelse hermed har jeg et overdækket område, hvor barnevognene står i og hvor børnene sover, hvis vejret er dårligt.

Alt i alt, vil jeg beskrive mit hjem som stille, roligt og harmonisk.

Mine mål

Mit mål for hverdagen er, at børnene har haft en god dag, hvor de har fået grint/fjollet, leget, brugt noget krudt, oplevet noget, fået masser af frisk luft og fået rum til fordybelse.

Jeg befinder mig altid i børnehøjde og leger/fordyber mig, sammen med børnene og i deres tempo.

Jeg nyder at synge og læse sammen med børnene hver dag.

Jeg er meget ude sammen med børnene hver dag, hvor vi går ture, leger, udforsker, fordyber os og ikke mindst, sætter ord og billeder på det vi ser og oplever, hvilket jeg går meget op i.

Jeg arbejder meget med sproget sammen med børnene og guider dem til at sætte ord på alting, lige fra vejret, farver, skift i årstiderne, hvad vi oplever osv. Dette gør jeg bl.a. for at lære børnene at udtrykke sig.

Jeg tager billeder af de ting vi fordyber os i/oplever, for så at sætte det op på min White-bord tavle i entreen, så forældrene og børnene kan se, hvad vi har oplevet den pågældende dag. Derved søger jeg også at skabe mulighed for, at samtalen kan fortsætte derhjemme.

I det hele taget, så går jeg meget op i det sansemotoriske og nyder sammen med børnene, at skabe fokus på de forskellige sanser vi bruger, når vi er ude og opleve noget og/eller fordyber os i noget (høre, se, smage, føle, lugte, balance- og kropssans). Jeg går også op i, at børnene får brugt deres motorik og at de bliver udfordret hver dag, på det niveau de nu engang er.

I den forbindelse, bruger jeg bl.a. ”Boobles” og ”Trædesten” og nyder at lade børnene rende på bare tæer, så de rigtig kan mærke sig selv.

Jeg er meget omsorgsfuld i mit samvær med børnene og møder dem hver især, på det niveau de er på og med de forskellige behov, de hver især har.

Jeg har som dagplejer fokus på de forskellige læreplanstemaer, i forhold til det enkelte barns læring og udvikling. I dagplejen i Lejre kommune bruger vi ”Trivsel og udviklingsskemaer”, der er med til at målrette vores indsats overfor hvert enkelt barn. Vi udfylder skemaerne sammen med dagplejepædagogen når hun er på tilsyn når barnet er ca. 1½, 2 og 2½-3 år.

Sidst men ikke mindst, så børster jeg tænder sammen med børnene hver dag. Jeg oplevede, at det var en tilbagevendende udfordring for forældrene, at børste tænder på/sammen med børnene. Så derfor lavede jeg det til en lille hyggelig daglig aktivitet med børnene, som de og jeg virkelig nyder og som har været til stor hjælp for forældrene. Denne aktivitet har jeg bibeholdt, da vi alle får noget positivt ud af det.

Forældresamarbejde

Jeg er som person meget åben, ærlig og nem at snakke med.

I det daglige snakker vi bl.a. om barnets trivsel, kost og søvn. Og i er velkomne som forældre til, at spørge ind til lige præcis det der er vigtigt for jer, så vi kan få nogle gode snakke.

Jeg lægger stor vægt på gensidig åbenhed, accept og anerkendelse i samarbejdet med forældrene.

Dagligdagen

Kl. 07.00                            Morgenmad ved behov

                                            Læser og synger sammen med børnene

                                            Fri leg

Kl. ca. 09.00/09.30           Tur og/eller leg ude

Kl. 11.30                             Frokost

                                            Fri leg

Kl. ca. 12.30                       Middagslur

Kl. ca. 15.00/16.00            Eftermiddagsmad (sker som regel løbende, da børnenes længde af lur er forskellig)

                                            Fri leg           

Traditioner/fødselsdage

Jeg laver aktiviteter relateret til årstiderne og de dertilhørende højtider. Mange af aktiviteterne omkring højtiderne, holder/laver jeg i fælles legestue sammen med de 3 andre dagplejere i Ejby.

Dagplejens dag holder jeg sammen med områdegruppen, hvor vi mødes og laver forskellige aktiviteter.

Fødselsdag fejrer jeg for hvert enkelt barn med flag, sang og nybagte boller. Forældrene er meget velkomne til at give barnet noget med til uddeling og i tilfælde af, at vi skulle modtage en fødselsdagsinvitation, tager vi også meget gerne hjem til fødselsdag. Det er noget særligt at have fødselsdag, så det er vigtigt for mig, at dagen rigtigt bliver fejret.

Afslutning holder jeg også for hvert enkelt barn, hvor familien bliver inviteret til om eftermiddagen, til kaffe, the, juice, nybagte boller med pålæg og frugt.

Barnet vil her få en lille afskedsgave, som afspejler tiden i dagplejen.

Legestue-laves fælles i legestuen

Hver torsdag er der fælles legestue for områdets dagplejere, som er 4 stk. Legestuen holder til i børnehaven Rollingen i Ejby, hvor dagplejen har fået stillet et rum til rådighed.

Her mødes vi bl.a. omkring højtiderne og holder fælles arrangementer for børnene.

Vi inddeler året i forskellige temaer, som vi arbejder ud fra sammen med børnene, som er i tråd med de pædagogiske læreplaner for området.

Kompetencer

Før jeg blev dagplejer, har jeg arbejdet som uddannet frisør, hjemmehjælper, som vikar i dagplejen, og på Tom´s.

Kurser

  • Frisør.
  • Grundkursus for dagplejere.
  • 1. Hjælp med opfølgning hver 2. år.
  • Sensitive børn
  • For tidligt fødte børn.
  • Børns kompetenceudvikling 0-5 år.
  • Børns udtryksformer.
  • Samspil og relationer i pædagogisk arbejde.
  • Pædagogiske læreplaner.
  • Psykologi.
  • Kommunikation og konflikthåndtering.
  • Samarbejde i grupper i virksomheden.
  • Mad til børn – sunde børn.
  • Børn og mellemmåltider.