Kr. Hyllinge legestue - gruppe 1

Lisbeth Andersen

Lisbeth Andersen

Lidt om mig:
Jeg hedder Lisbeth Andersen jeg er født i 1974. Jeg bor alene med mine sønner Lukas, fra 2003, og Silas fra 2014.

Jeg har været dagplejer siden april 1997.

Nuværende Åbningstider:
Mandag-torsdag: 6:30-16:15
Fredag:                  6:30-15:30

Fritidsinteresser:
Jeg kan godt lide at sidde og lave kreative ting, når der er tid til det.

Mit hjem:
Mit dagplejehjem er indrettet så børnene er i stueetagen. Her er der stue, og et legeværelse, gang, køkken og badeværelse. Haven er indrettet med henblik på børnene. Der er legeredskaber, f.eks. en lille rutchebane, sandkasse, fliser til at cykle på, derudover er der urtekrukker og baljer til at plante i.

Mine mål:
De børn der er her i min dagpleje, må gerne gå hjem og have oplevet at de har oplevet/ erfaret /lært noget nyt, samtidig med at de føler sig trygge i en genkendelig hverdag.

Der er mange kram, og de skal have følt sig set, hørt og have mærket den omsorg jeg har for dem.

Jeg arbejder meget med, at de bliver hjulpet godt på vej i deres udvikling, både når det er sjovt men også når det er svært.

Da jeg er certificeret Naturdagplejer, bruger jeg naturen i min hverdag med børnene. Vi er ude hver dag, i sol, regn, sne - ja vi er ude og opleve alle 4 årstider. Vi sår blomster og grøntsager, og børnene oplever hvor maden kommer fra. Vi tager i skoven, fisker i gadekæret, finder små dyr i græsset, og løber i højt græs. JA NATUREN ER ALDRIG KEDELIG.

Det betyder, at jeg har forpligtet mig til at følge de retningslinjer der er sat fra Friluftrådet. Jeg fik Det grønne spireflag første gang i 2012.

Jeg udfylder en årsplan der viser hvilke naturaktiviteter der skal finde sted hver måned.

Gennem arbejdet med naturen kommer vi helt naturligt til at arbejde med sprog, når vi taler om hvad vi ser og gør, men også motorikken, når vi går ud i naturen, og sår og hvad vi nu ellers kan finde på.

Jeg bruger " tegn til tale" i min hverdag med børnene.

Forældresamarbejde:
Forældrene skal føle sig velkomne i mit hjem. De skal føle, at de godt må blive, sidde ned og høre lidt om deres barns dag i dagplejen. Jeg bruger billede dokumentation, og har tit opslag i entreen, fra de temaer og oplevelser vi har haft. Jeg sender nogle dage(med tilladelse fra forældrene) en lille billede besked, så forældrene kan få indblik i hvad børnene laver, mens de er i dagpleje. Det kan også give forældrene lidt ro, hvis det har været en lidt svær aflevering om morgenen.

Jeg spørger hvis der er noget jeg gerne vil vide, og jeg ønsker at forældrene gør det samme.

Indkøringen tager den tid den tager. For mig er det vigtigt, at barnet får en god start i dagplejen. Jeg kan godt lide at der er klare retningslinjer, fra start af. Så ved både forældrene og jeg hvad vi skal forholde os til.

Jeg er en stille person, men meget imødekommende. Jeg siger tingene på en pæn måde.

Det er dejligt når forældrene kommer med barn nr. 2 så ved man at man har gjort det godt.

Dagligdagen:
Om morgenen spiser vi morgenmad sammen, når de faste morgenbørn er kommet. Det giver ro og er en hyggelig start på dagen.

Aktiviteter inde; vi maler, limer, tegner, danser, læser, synger, leger, tumler og roder.

Aktiviteter ude; vi følger månedens tema, fx fugle. Vi er ude hver dag! Ellers leger vi i sandkassen, eller cykler på trehjulede eller hvad børnene nu finder interessant den dag.

Ture; jeg går gerne til Egholmskoven, der er både skov og strand vi kan udforske. Bussen kunne vi også tage ind til Roskilde og besøge parkerne eller oplevelseshavnen, hvor man kan røre ved små hav/fjord dyr. I nærområdet besøger vi bondegården, Økobutikken i Kyndeløse, gadekæret eller de lokale legepladser.

Hvordan oplever børnene mig: Jeg er på gulvet med børnene, det oplever forældrene allerede til præsentationsmødet, hvor jeg gerne sætter mig ned på gulvet med barnet og leger og skaber kontakt, mens vi snakker om hvordan starten i dagpleje skal foregå.

Nærværende; børnene skal opleve, at jeg er der for dem, når der er brug for mig. Det kan være, at de har brug for en hånd, eller bare har brug for at vide, at jeg ser dem.

Jeg arbejder meget med balancen mellem hvornår jeg skal være med og hvornår de skal selv, f.eks. når vi hører musik og danser, eller bare leger med legetøj på gulvet. Der kan jeg godt trække mig lidt tilbage og bare observere hvad de laver, og hvordan leger.

Jeg håber, at børnene oplever at jeg er med hvor de er, og at jeg opfanger deres ideer og intentioner.

Traditioner/fødselsdage:

  • Højtider; vi klipper og klistrer til alle højtider. Julen bliver der gjort særligt meget ud af. Her bliver der hørt en masse julemusik, pyntet op, læst julebøger, og hvis alderen passer bager vi også. Nogle år holder jeg også julehygge en dag med forældrene.

  • Dagplejens dag; vi mødes i byen, og pynter barnevogne og har en skøn dag med de andre dagplejere i byen. Nogle temaer har været; indianere(dragter og fjerhatte), klovne(der kom en klovn og klovnede for os) og natur (vi malede potter og såede solsikker).

  • Børnenes fødselsdag fejres med flag, sang, gave og barnet har lidt f.eks. frugt med til hygge.

  • Afsked; forældrene til barnet kommer til boller og div. Jeg har lavet en lille billedbog og barnet får en lille gave.

Kompetencer:

Tidligere beskæftigelse:

  • Ung pige i huset

  • Køkkenmedhjælper på Gershøj kro.

Udannet som social og sundhedshjælper.

Kurser:

Grundkursus

Førstehjælp med opfølgning hvert 3. år

Selvværd - Teamsamarbejde

Tegn til tale

Mad til børn - sunde børn

Tosprogede børn i dagplejen

Grønne spirer, friluftsrådet.

Børn og natur

 

 

 

 

 

 

 

 

Gitte Søndergård Nielsen

                

 

Lidt om mig:
Jeg hedder Gitte Nielsen, født 1967. Jeg er gift med Claus og vi har 2 drenge fra 1996 +1998.

Jeg bor i Kirke Hyllinge, tæt på fodboldbanerne.

Vi har 2 små hunde, som er på et værelse, når jeg har dagplejebørn.

Mit hjem er røgfrit, også når der ikke er børn.

Jeg har været dagplejer siden 2006.

I min fritid laver jeg scapbooking på kort, æsker, bogomslag etc.

Mit hjem:
Børnene må være i stue, køkken og gang.

Ude, er der en stor have, med plads til gemmekroge. Der er også fliser til at køre på, sandkasse, legetøj og legehus.

Mine mål:
Efter jeg er blevet motorikassistent, er motorikken blevet en stor del af dagligdagen. Det er vigtigt for mig, at børnene får brugt deres krop. Ud over motorikken, er det for mig også vigtig, at vi får læst, sunget og danset.

Dagen skal være tryg for børnene, derfor arbejder jeg med en genkendelig hverdag, med en fast rutine hver dag. Det er ikke altid at der bliver brugt lige meget tid på alle tingene i rutinen. F.eks. læser vi måske kun en kort bog om formiddagen, eller kun én snurretur i Claus´ lænestol, hvis vi skal på tur.

Glæden for mig er, når der er lys i børnenes øjne, især når vi danser alle sammen.

Vi tegner med farveblyanter, og maler også med fingermaling.

Forældresamarbejde:
I forældresamarbejdet er det for mig vigtigt at vi udveksler informationer omkring barnet, fx hvordan dagen, weekenden er gået, har barnet sovet dårligt, etc. Så der i løbet at dagen kan tages hensyn eller at aktiviteterne kan tilpasses det eller de enkelte børn.

Jeg fortæller om det enkelte barns dag når de bliver hentet, så forældrene kan følge med i hvad der sker i hverdagen.

Jeg er meget åben, og forældrene må hellere end gerne spørge ind til hvad der sker i hverdagen, eller hvis der er noget der undrer dem. Ligesom jeg spørger ind til, hvis der er noget jeg gerne vil vide omkring barnet. F.eks. hvordan nattesøvnen har været.

Dagligdagen:
Aktiviteter indenfor: Vi kan godt finde på at lave spisebordet om til en hule og så gemme os der alle sammen. Vi tumler meget. Fjoller og kravler på gulvet eller laver en motorikbane. Det sjoveste børnene ved, er at bruge mig som klatrestativ, mens vi tumler på gulvet.

Udenfor leger vi gemmeleg, laver sandkager etc. Børnene maler også huset med pensel, som de dypper i en spand vand. Sæbebobler bruger vi både ude og inde.

På turene, er det meget på børnenes præmisser, hvad de nu synes der er spændende på deres vej. Vi bruger meget lille skoven, den bag ved legestuen. Vi laver også motorik i skoven.

Børnene må gerne opleve mig som deltagende, med på gulvet, som deres omsorgs person. At selvom de leger alene, så er jeg lige i deres nærhed, til at støtte og hjælpe dem.

Det giver også nogle gode oplevelser, når jeg kan se at mit arbejde lykkedes. F.eks. når to af børnene står i dyb samtale og prøver at fortælle hinanden noget vigtigt. Og da den lille pige pludselig spørger om hun lige kan låne mine bilnøgler, så hun kan køre i Føtex og handle. Eller når børnene som man har haft er startet i skole, kommer farende og giver et kram, når man går forbi skolen.

Traditioner/fødselsdage:
Jul er nok den højtid der bliver fejret mest, med pynt alle steder, vi laver juledekorationer og gaver. Til fastelavn laver vi fastelavnsris, i Påsken sår vi karse, og til Halloween, laver vi græskar og pynter lidt op.

Fødselsdage, fejrer vi ved at barnet har lidt frugt med og så synger vi sang og barnet får en gave.

Afsked, når barnet skal starte i børnehave, så bliver forældrene til barnet inviteret til lidt eftermiddagshygge og barnet får en afskedsgave og billeder fra tiden i dagplejen.

Kompetencer:
Tidligere beskæftigelse; køkkenassistent, fabriksarbejder.

Jeg er tidligere uddannet som køkkenassistent.

Kurser; Grundkursus, Førstehjælp med opfølgning hvert 3 år, Selvværd, Tegn til tale, Kollegial kommunikation, Kontaktpersoner i legestuegrupper, Mad til børn - sunde børn, Planlægning af pædagogiske aktiviteter. Motorik assistent.

 

Britt Ørum Alrø

Britt Ørum Alrø

Lidt om mig

Jeg hedder Britt, er født i 1974 og er gift med Lars der er fra 1973. Vi har en dreng, Lukas, som er fra 2008.
Jeg bor i Kirke Hyllinge, på Nørre Hyllingevej 4.

Vi har ingen husdyr, og er et allergivenligt hjem.

Vores hjem er totalt røgfrit.

Jeg blev dagplejer i 2009.

Åbningstider

Mandag-torsdag:     7:00-16:45

Fredag:                   7:00-16:00

Fritidsinteresser – Familien, motion, og kan godt lide at male.

Mit hjem

Størstedelen af vores underetage er indrettet til dagpleje, med egen indgang samt udgang til baghaven.

I dagplejen er der spise/ hyggerum, med legetøj og bøger, og et legerum med plads til at bevæge sig i. Her er mange kasser med legetøj, som vi tager frem og leger med. Jeg har også en madras/måtte som vi kan øve os i at slå kolbøtter og tumle på.

Ude sover børnene under et halvtag i deres barnevogne.

I haven er der sandkasse, vipper, rutchebane, gynge, sansegynge, legehus, bord – bænkesæt, gå vogne, motorcykler, biler m.m. Fra haven har vi kig til vores frugthave, hvor vi kan plukke lidt lækkerier. Vi har også kig til naboens heste, som vi gerne lige skal sige hej til.

Mine mål

Mine mål for børnene, er at de oplever en dag med tryghed, nærvær og omsorg. Det er vigtigt for mig at de føler sig set og hørt. Målet er glade børn.

Jeg lægger meget vægt på, at børnene lærer at gøre mange af tingene selv. Hjælp til selvhjælp. Jeg bruger tegn til tale, og hjælper børnene med at løse konflikter, med ord, fx sige tak, når et barn har fået taget legetøjet, og gerne vil have det tilbage.

Børnene er med når der dækkes bord og når der sættes i opvaskemaskinen. De hjælper gerne til med at tørre legeredskaber af udenfor, hvis det er vådt, med hver deres klud. Vi er stort set ude, uanset vejret, så de også lærer årstidernes vejr.

Det er meget vigtigt for mig at de lærer nye ting på en sjov måde, og at de lærer det gennem leg. Jeg bruger gerne sange til at beskrive hvad vi skal, fx vaske hænder sangen, ud og gå tur sangen m.m..

Jeg er gerne med nede på gulvet når der leges. Jeg lægger stor vægt på kommunikation, børnene imellem, men også mellem børnene og mig. Jeg bruger derfor meget tegn til tale/ babytegn til at fremme kommunikationen og forståelsen for hvad jeg siger samt beder om.

Forældresamarbejde

Jeg lægger stor vægt på samarbejdet med forældrene, og vil meget gerne fortælle dagligt, om det enkeltes barns dag, når de henter barnet.

Jeg fortæller om deres udvikling, hvad de er ved at lære/øver sig på, hvad de kan og hvis der er nogle udfordringer. Jeg er forbindelsesledet mellem børnene og deres forældre i hverdagen.

Samarbejdet med forældrene er vigtigt for barnets trivsel, derfor må forældre meget gerne stille spørgsmål og undre sig.

Dagligdagen ca.

07:00 åbner

09:00 formiddagsmad

09:30 ud og lege, gå tur, lege indenfor, kreative

11:00 frokost

12:00 sover middagslur

14:00 eftermiddagsmad (måske senere, alt efter hvor længe middagsluren er).

Om eftermiddagen; vi slutter gerne dagen med at sidde og læse bog sammen, lege indenfor, evt. lege lidt udenfor.

16:45 Lukker(Fredag lukker jeg kl. 16:00)

Børnene må meget gerne være afleveret senest til kl. 9.00, så vi sammen kan gå i gang med dagen.

Eksempler på aktiviteter inde; Børnene kan vælge en kasse med lige det legetøj, der interesserer dem, fx køkkenting, bilkassen eller dukkekassen. Legemåtte til motorik, teltbus som alle børnene kan kravle ind i, puslespil, tegne, male, og andre kreative aktiviteter.

Eksempler på aktiviteter ude; Lege i haven, jeg har rigtig meget ude legetøj, gå en tur, ned til gadekæret og fodre ænder, på byens legepladser, besøge andre dagplejere, besøge bondegården, eller på en tur til økobutikken i Kyndeløse.

Jeg er selv lidt af et legebarn, og er gerne med i legene. Jeg ser mig selv som en rolig og rummelig person.

Traditioner/fødselsdage

Vi fejrer højtider; fastelavn, påske, halloween og jul. Vi taler om højtiderne, og pynter gerne op, og laver små ting med børnene, vedr. højtiderne.

Dagplejens dag, holder vi i byen sammen med alle da andre dagplejere. Vi pynter vores barnevogn med flag og blomster. Vi laver gerne nogle sjove aktiviteter med børnene på Dagplejens dag.

Fødselsdag; Børnene fejres fx med frugt eller brød som børnene har med hjemmefra. Vi synger fødselsdagssang og hygger, samt fødselsdagsbarnet får en gave.

Sidste dag i dagplejen bliver fejret, vi hygger og barnet får en gave. Barnet har lidt frugt, brød eller kage med hjemmefra. Jeg har lavet en barnets bog med billeder og tekst omkring tiden dagplejen. Familien får et USB-stik med billeder fra barnets tid i dagplejen.

Legestue

Legestuen ligger ved Hyllinge Børnehaven i Kirke Hyllinge.

Vi er 5 dagplejere og 20-25 børn.

Legestuen er heldags, så børnene bliver afleveret og hentet igen i legestuen.

Legestue én gang om ugen, er en god øvelse inden barnet skal starte i børnehave.

I legestuen har vi mulighed for at lave aldersopdelte aktiviteter. Børnene kan lege med alle de andre børn i vores gruppe; Mariehønsene.

Kompetencer

Jeg er oprindelig kontoruddannet. Jeg skiftede erhverv, til dagplejer, da jeg selv blev mor og har arbejdet som dagplejer lige siden.

Kurser

Grundkursus; pædagogmedhjælpere i daginstitutioner 3 uger 2010
Førstehjælp med opfølgning hvert 2. år
Børns udtryksformer (5 dage)
Konflikthåndtering i pædagogisk arbejde (5 dage)
Mad til børn, slagteriskolen i Roskilde (3 dage)
Børn og mellemmåltider, slagteriskolen i Roskilde, (2 dage)

 

Sandra Nielsen

Sandra Nielsen

Lidt om mig

Jeg hedder Sandra Nielsen er født i 1974. Jeg har 2 børn født i 1995 og 2001.

Jeg bor i Kirke Hyllinge, i rækkehus med en stor have til.

Vi har en kanin som bor udendørs.

Mit hjem er totalt røgfrit.

Jeg har været dagplejer siden 2006

Jeg blev dagplejer fordi jeg kan lide at arbejde med børn. Jeg synes at dagplejen kontra mine erfaringer fra daginstitution, giver mere nærvær og tid sammen med det enkelte barn. Det er en vigtig ting for mig at kunne give børnene tryghed og være nærværende. Så det at arbejde med en lille gruppe børn er skønt, da jeg er sikker på at have tid til det enkelte barn hver dag.

Nuværende åbningstid:

mandag til torsdag 7.00 - 16.45

fredag                   7.00 - 16.00

Fritidsinteresser

Går i fitness center, og så har familien en meget høj prioritet.

Mit hjem

Vi er i køkken/alrum/stue og på pigernes værelser når de er hjemme.
Have med græs, fliser, sandkasse, motorcykler og legetøj. Kaninerne står i forhaven. Vi bruger også de grønne arealer omkring bebyggelsen.

Mine mål

Hvad skal der være opnået for dagplejebørnene, når dagen slutter i min dagpleje? Vi er som udgangspunkt ude hver dag. Vi har nogle ting som vi gør hver dag, da det er trygt for børnene at der er en rutine og genkendelighed i hverdagen. Vi bruger kroppen hver dag. Bevægelse bliver til en leg, hvad enten vi er inde, ude eller på tur. Hver dag efter vi har spist, læser eller synger vi for at komme ned i tempo, og blive klar til at sove middagslur. Det er sjovt at se hvordan børnene i en tidlig alder kan fagterne til sangene, inden sproget er kommet med, jeg tror at sang er med til at udvikle dem sprogligt.

Jeg bruger metoden dialogisk læsning, som også er med til at hjælpe børnene med at udvikle deres sprog.

Jeg lægger vægt på at kunne se det enkeltes barns behov, at kunne se hvor de er i deres udvikling. Det er det vigtigste for mig. Det at møde børnene i deres udgangspunkt, og hjælpe dem med at udvikle sig der fra. At børnene oplever at jeg er der for dem.

Jeg lægger også vægt på, at de er selvhjulpne, at de selv kan tage tøj på og af, og bruger gerne lige den ekstra tid som det tager når børnene skal lære det. Det er givende for mig, at se sejren i børnene, når de endelig kan selv.

Relationer/venskaber, jeg arbejder med at hjælpe børnene med at opdage hinanden, hvordan man er en god kammerat, at vi hjælper hinanden, trøster når der er behov. Jeg sætter ord på og støtter børnene i at lære at læse hinandens kropssprog.

Min filosofi er at nærvær og tryghed i hverdagen giver harmoniske børn.

Forældresamarbejde

For mig er åbenhed og ærlighed en vigtig del af forældre samarbejdet. Det styrker samarbejdet når kommunikationen går begge veje. Forældrene må hellere end gerne sætte spørgsmålstegn, og det er vigtigt at gøre lige fra starten. Når forældrene er trygge, har det en positiv virkning på børnene og deres hverdag i dagplejen.

Forældrene får altid at vide hvordan barnets dag har været, hvordan det er gået med mad, søvn og humør.

Dagligdagen

Aktiviteter inde; Der er en hel krog fyldt med legetøj, som vi tager frem og leger med. De aktiviteter vi laver, tilpasser jeg den børnegruppe der er, både i forhold til interesse og deres udvikling. Så det varierer i forhold til den børnegruppe der er.

Aktiviteter ude. I haven er der plads til at lege i sandkassen, eller køre på motorcykel, vi går lige så gerne lige en lille tur i nærområdet. Det kunne være vi fandt noget spændende på vores vej. Fx nogle sten, som vi tager med hjem og tegner på.

Ture; Jeg bruger de tur muligheder der er i nærområdet. Hvis mine dagplejebørn har alderen til det, kan vi godt tage på en større tur, fx i folkeparken om sommeren og høre børnekoncert, eller tage ind og se det store juletræ i Roskilde i december.

Jeg er sammen med børnene i børnehøjde og deltagende i aktiviteterne.

Traditioner/fødselsdage

Vi følger højtiderne. Især jul. Her laver børnene selv deres juledekoration. Vi bager julesmåkager, og vi starter i god tid med at lave julegaverne. Jeg har også en julegave til mine dagplejebørn.

Børnenes fødselsdag fejres enten hjemme hos barnet eller i dagplejen. Der bliver gjort noget særligt ud af dagen og fødselsdagsbarnet får en gave. For mig er det vigtigt at børnene er med til at fejre hinanden. At de lærer at se andre få gaver, men også at være den der giver gaven.

Den sidste dag i dagplejen for det enkelte barn og dets forældre, holdes der en hygge eftermiddag med boller eller lign. Barnet får en lille bog og en afskedsgave.

Kompetencer

Tidligere beskæftigelse; Integreret institution i Roskilde 4,5 år

Uddannelse; butiksassistent

Kurser

3 ugers grundkursus Tegn - til tale

Børns motorik, sansning og bevægelse

Førstehjælp - med opfølgning hvert 2.år

Mad til børn - sunde børn

Sensitive børn

Dialogisk læsning