Lisbeth Andersen

Lisbeth Andersen

Lidt om mig:
Jeg hedder Lisbeth Andersen jeg er født i 1974. Jeg bor alene med mine sønner Lukas, fra 2003, og Silas fra 2014.

Jeg har været dagplejer siden april 1997.

Nuværende Åbningstider:
Mandag-torsdag: 6:30-16:15
Fredag:                  6:30-15:30

Fritidsinteresser:
Jeg kan godt lide at sidde og lave kreative ting, når der er tid til det.

Mit hjem:
Mit dagplejehjem er indrettet så børnene er i stueetagen. Her er der stue, og et legeværelse, gang, køkken og badeværelse. Haven er indrettet med henblik på børnene. Der er legeredskaber, f.eks. en lille rutchebane, sandkasse, fliser til at cykle på, derudover er der urtekrukker og baljer til at plante i.

Mine mål:
De børn der er her i min dagpleje, må gerne gå hjem og have oplevet at de har oplevet/ erfaret /lært noget nyt, samtidig med at de føler sig trygge i en genkendelig hverdag.

Der er mange kram, og de skal have følt sig set, hørt og have mærket den omsorg jeg har for dem.

Jeg arbejder meget med, at de bliver hjulpet godt på vej i deres udvikling, både når det er sjovt men også når det er svært.

Da jeg er certificeret Naturdagplejer, bruger jeg naturen i min hverdag med børnene. Vi er ude hver dag, i sol, regn, sne - ja vi er ude og opleve alle 4 årstider. Vi sår blomster og grøntsager, og børnene oplever hvor maden kommer fra. Vi tager i skoven, fisker i gadekæret, finder små dyr i græsset, og løber i højt græs. JA NATUREN ER ALDRIG KEDELIG.

Det betyder, at jeg har forpligtet mig til at følge de retningslinjer der er sat fra Friluftrådet. Jeg fik Det grønne spireflag første gang i 2012.

Jeg udfylder en årsplan der viser hvilke naturaktiviteter der skal finde sted hver måned.

Gennem arbejdet med naturen kommer vi helt naturligt til at arbejde med sprog, når vi taler om hvad vi ser og gør, men også motorikken, når vi går ud i naturen, og sår og hvad vi nu ellers kan finde på.

Jeg bruger " tegn til tale" i min hverdag med børnene.

Forældresamarbejde:
Forældrene skal føle sig velkomne i mit hjem. De skal føle, at de godt må blive, sidde ned og høre lidt om deres barns dag i dagplejen. Jeg bruger billede dokumentation, og har tit opslag i entreen, fra de temaer og oplevelser vi har haft. Jeg sender nogle dage(med tilladelse fra forældrene) en lille billede besked, så forældrene kan få indblik i hvad børnene laver, mens de er i dagpleje. Det kan også give forældrene lidt ro, hvis det har været en lidt svær aflevering om morgenen.

Jeg spørger hvis der er noget jeg gerne vil vide, og jeg ønsker at forældrene gør det samme.

Indkøringen tager den tid den tager. For mig er det vigtigt, at barnet får en god start i dagplejen. Jeg kan godt lide at der er klare retningslinjer, fra start af. Så ved både forældrene og jeg hvad vi skal forholde os til.

Jeg er en stille person, men meget imødekommende. Jeg siger tingene på en pæn måde.

Det er dejligt når forældrene kommer med barn nr. 2 så ved man at man har gjort det godt.

Dagligdagen:
Om morgenen spiser vi morgenmad sammen, når de faste morgenbørn er kommet. Det giver ro og er en hyggelig start på dagen.

Aktiviteter inde; vi maler, limer, tegner, danser, læser, synger, leger, tumler og roder.

Aktiviteter ude; vi følger månedens tema, fx fugle. Vi er ude hver dag! Ellers leger vi i sandkassen, eller cykler på trehjulede eller hvad børnene nu finder interessant den dag.

Ture; jeg går gerne til Egholmskoven, der er både skov og strand vi kan udforske. Bussen kunne vi også tage ind til Roskilde og besøge parkerne eller oplevelseshavnen, hvor man kan røre ved små hav/fjord dyr. I nærområdet besøger vi bondegården, Økobutikken i Kyndeløse, gadekæret eller de lokale legepladser.

Hvordan oplever børnene mig: Jeg er på gulvet med børnene, det oplever forældrene allerede til præsentationsmødet, hvor jeg gerne sætter mig ned på gulvet med barnet og leger og skaber kontakt, mens vi snakker om hvordan starten i dagpleje skal foregå.

Nærværende; børnene skal opleve, at jeg er der for dem, når der er brug for mig. Det kan være, at de har brug for en hånd, eller bare har brug for at vide, at jeg ser dem.

Jeg arbejder meget med balancen mellem hvornår jeg skal være med og hvornår de skal selv, f.eks. når vi hører musik og danser, eller bare leger med legetøj på gulvet. Der kan jeg godt trække mig lidt tilbage og bare observere hvad de laver, og hvordan leger.

Jeg håber, at børnene oplever at jeg er med hvor de er, og at jeg opfanger deres ideer og intentioner.

Traditioner/fødselsdage:

  • Højtider; vi klipper og klistrer til alle højtider. Julen bliver der gjort særligt meget ud af. Her bliver der hørt en masse julemusik, pyntet op, læst julebøger, og hvis alderen passer bager vi også. Nogle år holder jeg også julehygge en dag med forældrene.

  • Dagplejens dag; vi mødes i byen, og pynter barnevogne og har en skøn dag med de andre dagplejere i byen. Nogle temaer har været; indianere(dragter og fjerhatte), klovne(der kom en klovn og klovnede for os) og natur (vi malede potter og såede solsikker).

  • Børnenes fødselsdag fejres med flag, sang, gave og barnet har lidt f.eks. frugt med til hygge.

  • Afsked; forældrene til barnet kommer til boller og div. Jeg har lavet en lille billedbog og barnet får en lille gave.

Kompetencer:

Tidligere beskæftigelse:

  • Ung pige i huset

  • Køkkenmedhjælper på Gershøj kro.

Udannet som social og sundhedshjælper.

Kurser:

Grundkursus

Førstehjælp med opfølgning hvert 3. år

Selvværd - Teamsamarbejde

Tegn til tale

Mad til børn - sunde børn

Tosprogede børn i dagplejen

Grønne spirer, friluftsrådet.

Børn og natur