Susanne Käthe Berthelsen

Susanne Käthe Berthelsen

Susanne Käthe Berthelsen og Claus Berthelsen

Dobbelthjem

Lidt om os

Vores dagpleje kaldes et dobbelthjem, da vi begge er godkendte dagplejere og har vores børn sammen i vores fælles hjem. Vores hjem består af Susanne K. Berthelsen, født i 1964 og Claus Berthelsen, født i 1964. Vi er gift, og har sammen 3 børn, hvoraf kun 1 af dem er hjemmeboende endnu og de 2 andre er voksne og er flyttet hjemmefra.

Vores hjem er totalt røgfrit.

Susanne har været dagplejer siden 2000, og Claus har været dagplejer siden 2003 I det daglige er vi op til 8 børn og 2 voksne. Vi kan begge modtage 1 gæstebarn hver.

Åbningstider

Mandag til torsdag                                  06.45 – 16.30

Fredag                                                       06.45 – 15.45

Fritidsinteresser

Vi går begge højt op i petanque, og bruger en stor del af vores fritid herpå. Derudover cykler og løber vi, og dyrker fitness. Familien prioriterer vi også højt.

Vores hjem

Størstedelen af vores hjem har børnene adgang til.

Adgang til huset igennem stort bryggers, hvor der er garderober til alle børnene og skabe til opbevaring. Derfra går man ind i et dejligt og rummeligt køkken, køkkenalrum/stue, hvor børnene opholder sig det meste af tiden de er inde. Her er der et stort ovalt bord i børnehøjde, hvor alle –både børn og voksne- sidder sammen og spiser, eller laver diverse aktiviteter.

I samme rum, findes der reoler med diverse legetøj og aktivitetsting. Herfra har børnene adgang til en stor fordelingsgang, hvor de elsker at trække sig ud og lege.

Vi går meget op i børnenes motoriske og sanselige udvikling, så rigtig mange af vores både indendørs og udendørs legeredskaber, er motorisk og sanseligt udfordrende for børnene.

Indenfor har vi bl.a. motorikbold, sanseplader, hoppedyr, bilibo, bobles og bolde, samt vi selvfølgelig har et bredt udvalg af almindeligt legetøj og aktivitetsting.

Udenfor er hele haven indhegnet. Vi har mulighed for at dele haven op i mindre stykker, alt afhængig af hvilke aktiviteter og lege vi laver.

Derudover har vi et stort flisebelagt område, hvor børnene har mulighed for at køre på diverse cykler/knallerter.

Til aktiviteter i haven er der en masse udelegetøj, bl.a. sandkasse, sanse/motorikgynge, rutsjebaner, kravle tunneller, diverse køretøjer, legehus, dukkevogne/klapvogne, børnemøbler og bordbænkesæt, så vi også kan spise udenfor, når vejret tillader det.

Vi har i haven lavet et dejligt åbent skur/overdække, hvor børnene står i barnevognene og sover i tilfælde af dårligt vejr.

Vi stiller barnevogne og diverse tilbehør (sengetøj og seler) til rådighed for alle børnene.

Dog kan vi bede forældrene medbringe dette, når vi skal i legestue og i gæstedagpleje.

Vores mål

Vi stiler efter, så vidt det er muligt, at alle børnene har haft en god dag, hvor de er blevet udfordret på positiv vis i løbet af dagen og hvor dagen helst afsluttes med, at alle har et smil på læben.

Vi arbejder tæt sammen omkring alle vores børn og nyder fordelene ved at være 2 omkring børnene, så vi kan imødekomme deres individuelle behov.

Fordelen ved at være 2 voksne er bl.a., at vi har mulighed for at alders/niveauopdele børnene, så vi kan tilpasse aktiviteterne herefter. Nogle dage kan den ene af os f.eks. gå udenfor med en gruppe børn og den anden kan fordybe sig i leg og aktiviteter inde med resten af børnene.

Børnene har ligeledes flere kammerater at lege med, og evt. vælge imellem.

På denne måde føler vi bestemt, at vi favner børnene bredt, da vi derved kan tilpasse dagen efter hvad børnene kan på dagen, og i forhold til deres udvikling af specifikke kompetencer hos børnene.

Ofte har vi også erfaret, at det kan være en fordel at være både en mand og kvinde i huset, da børnene selv kan søge den voksen, de føler de har brug for på dagen.

Vi befinder os begge i børnehøjde det meste af tiden. Claus nyder at ligge på gulvet og tumle med børnene, og Susanne nyder at lege, læse, synge, tegne, lægge puslespil og lignende med børnene.

Det er vigtigt for os, at børnene får lov til at være børn, og at de får rum, tid og plads til at lege, tumle, fordybe og udvikle sig. Vi er gode til at igangsætte forskellige lege (ofte med motorisk udfordrende legeredskaber, både ude og inde), hvorefter vi nogle gange trækker os lidt, så børnene også lærer at lege selv, og med hinanden. Vi oplever, at børnene ofte ”selv” kan klare eventuelle udfordringer, bl.a. socialt, konflikter og lignende, hvor vi observerer og eventuelt støtter hvert enkelt barn, der hvor det har behov for det.

Vi stiler efter, at vi hver dag – så vidt det er muligt i forhold til vejret- kommer ud i den friske luft og får rørt kroppen. Det kan være leg og aktiviteter i haven, eller på tur til f.eks. legepladsen, boldbanerne, legestuens legeplads, børnehaven Tusindfryd og/eller mødes med de andre dagplejere i området. Indimellem tager vi bussen på en tur til f.eks. Hvalsø, Roskilde eller lignende, da børnene elsker at opleve busturen og at komme ud af nærmiljøet.

Det er vigtigt for os, at vi sammen med børnene udforsker naturen og de forskellige dyr vi møder derude, og at børnene lærer, at behandle begge dele med respekt og omtanke.

Det er ligeledes vigtigt for os, at børnene deltager i dagligdagens mere praktiske gøremål, så som borddækning, madlavning og oprydning, da vi på den måde bl.a. øver børnene i at tage del i de praktiske aktiviteter, og i at blive selvhjulpne. Børnene har mulighed for selv at gå til og fra disse aktiviteter, men fælles for alle børnene er, at de nyder at tage del i det, og at de selv kan en masse ting. Vi har indrettet vores hjem med et ovalt bord og taburetter i børnehøjde, så børnene selv aktivt kan gå til og fra bordet, uden evt. voksenhjælp.

Ligeledes nyder Susanne specielt, at bage sammen med børnene, hvor de også er aktivt deltagende i hele processen.

Vi nyder at være sammen med børnene og kender vigtigheden af vores job og det vi gør med børnene hver dag. Vores hovedmål er helt bestemt, at vi vil være med til at give hvert enkelt barn, den bedste start på livet som muligt.

Forældresamarbejde

Vi lægger stor vægt på en åben, positiv og ærlig dialog med hjemmet, og vi opfordrer forældrene til at komme med det der nu engang ”fylder”, så vi kan få taget hånd om det i fællesskab.

I tilfælde af særlig indsats hos det enkelte barn, det kan f.eks. være pottetræning, tage tøj på eller andet, forventer vi at hjemmet deltager i indsatsen, så det bliver en fælles indsats og ansvar.

 

Dagligdagen

Kl. 06.45 – 07.30                                      Morgenmad

                                                                 -Leg, motorik, læse, sang, samt diverse aktiviteter.

Kl. ca. 08.45                                              Formiddagsmad (brød og frugt)

                                                                 -Går ud og leger, samt laver diverse aktiviteter

                                                                 - Eller evt. går på tur

Kl. ca. 11.00                                              Frokost

Kl. ca. 12-13                                             Middagslur

                                                                 -Børnene får lov til at sove, indtil de selv vågner

Kl. ca. 15.00                                              Eftermiddagsmad

                                                                 -Fri leg og aktiviteter

                                                                 (nogen gange er vi inde, andre gange er vi ude, alt efter

                                                                 vejret og årstiden)                          

 

Traditioner/fødselsdage

Vi markerer alle årets højtider og traditioner med forskellige aktiviteter. Mange af disse forgår i vores fælles legestue, sammen med de andre dagplejere i området.

Vi deltager, sammen med de andre dagplejere fra Kr. Såby, i områdets forskellige aktiviteter og arrangementer, så som julearrangement i kirken hvert år, Kirkesang, Såby børnedag osv.

Dagplejens dag holder vi sammen med de andre dagplejere fra området, hvor vi mødes i legestuen og laver bl.a. fælles mad og hygger.

Alle børnene fejres på deres fødselsdag, med flag, sang og fødselsdagsgave. Forældrene er velkomne til at give deres barn noget med, som vi evt. kan hygge os med om formiddagen.

Afslutning hos os, holder vi en aftalt eftermiddag, sammen med forældrene til det pågældende barn, som skal stoppe i dagplejen. Her hygger vi os sammen med kaffe/the, kage, boller, frugt og saftevand. Barnet vil her få en lille afskedsgave, som afspejler tiden i dagplejen.

Legestue-laves fælles i legestuen

Vi er i legestuen hver onsdag, hvor forældrene den dag, både afleverer og henter i legestuen.

Legestuen ligger centralt i Kirke Såby, hvor vi har dejlige lokaler til rådighed i en bygning, som tidligere har været børnehave. Vi er 5 dagplejere fra området, som mødes her sammen med vores børn.

I legestuen holder vi hvert år fælles bl.a. fastelavn, Lucia, triller påskeæg, fælles julehygge – hvor forældrene også deltager, fælles sommerafslutning – også hvor forældrene deltager.

Vi arbejder fælles i legestuen meget med børnenes motorik og har her bl.a. også motorisk udfordrende legetøj.

Vi inddeler året i forskellige temaer, som vi arbejder ud fra sammen med børnene (årstidsrelaterede aktiviteter), der er i tråd med de pædagogiske læreplaner for området.

Kompetencer

Susanne har tidligere beskæftiget sig som butiksansat/leder og Claus har tidligere beskæftiget sig med butik og som indkøber for autobranchen.

Kurser 

Susanne

  • Komis – uddannet dagligvare butiksassistent.
  • Grundkursus for dagplejere
  • 1. Hjælp med opfølgning hvert 2. år
  • Børns selvværd
  • Mad til børn – sunde børn
  • Børn og mellemmåltider
  • Leg med sprog
  • Sund mad
  • Tegn til tale
  • Kommunikation og selvværd
  • Løfteteknik
  • Sensitive børn
  • Sansemotorisk udvikling
  • Planlægning af pædagogiske aktiviteter
  • Certificeret idrætsdagplejer – DGI
  • For tidligt fødte børn 

Claus 

  • Butiksuddannet
  • Grundkursus for dagplejere
  • 1. Hjælp med opfølgning hvert 3. år
  • Mad til børn – sunde børn
  • Børn og mellemmåltider
  • Konflikthåndtering i pædagogisk arbejde
  • Sund mad
  • Tegn til tale
  • Sansemotorisk udvikling
  • Leg med sprog
  • Motorik assistent