Dagplejere Lyndby

Pia Juul Sørensen

Pia Sørensen.    

Lidt om mig

Jeg fra 1968 og er gift med Per, vi har to børn, Steffen fra 1994 og Pernille fra 1998.

Jeg bor Lyndby, i Lyndbyparken. Vi har ingen husdyr, og vores hjem er et ikkeryger hjem. Jeg har været dagplejer siden 1998.

Jeg er spontan, og agerer efter årstiderne, vejrforhold, børnenes alder og behov. Jeg har en positiv indstilling,jeg er glad, og er sjældent syg. Jeg vægter børnene i nuet, afprøver aktiviteter efter børnenes ønsker. Jeg ser mig selv som struktureret.

Fritidsinteresser 

Min fritid bruger jeg på fitness, familie, haven og kreative ting.

Mit hjem

Når vi er indenfor, er vi i er vi køkken-alrum, bryggers og entréen. Ude; har vi en dejlig stor lukket have med låge i indkørslen, som er lukket når der er dagpleje. Indkørslen er flisebelagt, så der er god plads til at køre på scootere. Vi har en stor sandkasse og gynger. Jeg bor ud til marken, så livet som landmand følger vi meget med i, og vi kan se på tæt hold følge med i, når der pløjes, såes og høstes. Det kan være en sjov oplevelse at løbe ude på stubmarken.

Åbner jeg havelågen, er det lige ud til et grønt areal, hvor der ingen biler er. Vi har også en fælles legeplads i udstykningen, som vi går over på. Der er mange store grønne arealer i udstykningen, hvor børnene kan løbe frit.

Mine mål

Jeg er en Grøn spire dagplejer.

Jeg lægger vægt på at børnene lærer hver dag. Jeg har fokus på det sociale, sprog, motorik og på at styrke deres selvtillid. Alle børnene skal opleve at blive set, hørt og anerkendt. Vi får en masse frisk luft, da vi så vidt det er muligt, ude hver dag.

Jeg bruger meget sprog, og snakker meget med børnene om dyr, farver, det vi gør og det vi oplever.

Vi har en meget struktureret og rutinepræget hverdag, som gør alle børn trygge i hvad der skal ske.

Jeg har meget fokus på det enkelte barns udvikling og læring. Derfor bruger jeg meget tid på at hjælpe det enkelte barn med at finde ”koden” til det der er svært. Fx farver, der sætter vi ting på farverne, så er de nemmere at huske. Er sproget svært, så synger vi mere og rimer og remser.

Det er vigtigt at finde måden, barnet kan lære på. Ros, anerkendelse, ”high five”, smil og kram er en stor del af det der hjælper børnene med deres udvikling på en positiv måde. Børnene får også medbestemmelse, de får lov til at vise hvad de gerne vil. Vi følger barnets spor.

Mit mål er at de ”vokser” fra én, at de bliver mere og mere klar til omverdenen.

Forældresamarbejde

I forældresamarbejdet lægger jeg vægt på respekt for hinanden. Åbenhed er vigtig så jeg kan gøre mit job bedst muligt.

Jeg er nok meget servicemindet, og alt løser sig. Barnevogne, dyner og seler har jeg også. Så det behøver forældrene ikke, medmindre de gerne vil have deres eget med. Jeg prøver at gøre det så nemt for alle i en travl hverdag.

Dagligdagen

Jeg er meget kreativ og finder på mange lege både ude og inde. Det handler jo om at have det sjovt. I udstykningen samler vi kogler, kastanier og bog som bruges til dekorationer som børnene selv laver. Jeg har et bord i min carport, hvor vi laver mange ting fx puslespil, maler, tegner og huskespil. Om sommeren er vi faktisk ude hele dagen.

Vi har 3 elcykler i vores gruppe, så selvom vi er forholdsvis langt fra hinanden. Så er det ikke noget problem, når vi har dem. Børnene elsker at komme ud og cykle, og vi ser og oplever mange ting på turen.

Traditioner/fødselsdage

Højtider bruger vi meget tid på at fejre. I legestuen, har vi mange traditioner som vi følger.

Fødselsdage; det er meget op til forældrene hvor meget vi gør på dagen, om vi skal komme på besøg, eller om barnet har noget med og dele ud. Der er selvfølgelig sang, flag og en gave.

Sidste dag i dagplejen er lidt særlig. Den holder vi sammen med de andre forældre med fælles spisning.

Kompetencer

Børns kompetence udvikling, 2009,

Børns motorik, sansning og bevægelse, 2010

Tegn til tale, 2010,

Førstehjælp, 2011. - med opfølgning hvert 3. år

Mad til børn - sunde børn

Børn og mellemmåltider

Psykologi

Planlægning af pædagogiske aktiviteter

Forældresamarbejde i daginstitution og dagpleje.

Samspil og relationer i pædagogisk arbejde

Præmature børn 2012/2016

Nuværende åbningstid:

Mandag til torsdag 7.00 - 16.45
Fredag                  7.00 - 16.00

Tine Olsen

Tine Olsen

Lidt om mig:
Jeg hedder Tine D. Olsen, født i 1968, har en mand, samt 2 børn, og 1 kat.

Jeg har været dagplejer siden år 2000.

Jeg bor i Lindevangshusene, der ligger mellem Lyndby og motorvejs tilkørslen. Huset ligger i 2. række ud mod markerne.

Åbningstid:
mandag til torsdag 6.45 - 16.30
fredag                       6.45 - 15.45

Fritidsinteresser:
Jeg kan godt lide at lave mad. Jeg dyrker pilates og læser mange bøger.

Mit hjem:
Vi har dagpleje i stue, køkken og gang. Og nogle gange på børnenes værelser, når de er hjemme.Udenfor er der gynger, sandkasse, fliser til at køre scooter på, græs, og en lille trappe, høns, legehus og gemmekroge.

Mine mål:
Mit store mål, er at børnene har oplevet at der er plads til at lege. Leg, for mig er hvor man ikke bliver afbrudt og forstyrret af andre ting. Børnene får lov til at fordybe sig i legen. "Børnelivet" i dag er meget kort, derfor brænder jeg for at være der for børnene, og hjælpe dem til rette i legen og samværet med de andre børn.

Jeg bruger meget det at følge barnets spor. Dvs. jeg følger deres interesser og tilrettelægger vores dag, efter det.  F.eks. kan vi sagtens have brugt 2 timer på at lege the-selskab. Her får børnene leget sig til regler og normer, og de lærer at omgås hinanden og navigere i et fællesskab.

Empati, er vigtigt at vise børnene og lære dem, at vise hensyn og omsorg til hinanden. Det at de begynder at kunne aflæse hinanden, dele og trøste. Det er en god oplevelse når de begynder at kunne lade det andet barn, beholde ”det særlige” legetøj, og kan komme videre med en anden leg.

Jeg er der hvor børnene vil være, og vi hygger os. Vi trives med det der "skal" ske f.eks. spise mad, være i legestuer, m.m.

Børnene bliver inddraget i dagligdagens gøremål. De hjælper til med at dække bord eller hjælper med at flytte bunker i komposten. De bliver glade og stolte når de har hjulpet, og oplever sig værdifulde i vores lille fællesskab.

Børnene lærer hurtigt at blive mere selvhjulpen med at tage tøj af og på.

Forældresamarbejde:

  • Forældresamarbejdet er vigtigt for mig, fordi det hjælper mig i samværet med børnene.

  • Jeg håber at forældrene spørger lige så meget som jeg gør. Nogle gange kan forældrene oversætte et ”pludre ord” jeg ikke helt forstår.

  • Jeg fortæller mest forældrene om den udvikling barnet er i gang med eller når der er sket noget særligt.

  • Teknik er ikke min stærke side, men viser da et billede i ny og næ.

  • Forældre er velkomne til at skrive til mig (sms) når de vil, men det er ikke altid jeg svarer lige med det samme, når det er udenfor åbningstid.

Dagligdagen:
Når vi er inde kan vi finde på at tegne, lege med klodser, dukker, biler, puslespil, stiftmosaik (dem du putter i en plade med en dut på), tumle på tumlemadrassen, synge, læse, eller måske lave kapløb fra den ene ende til den anden.

Ude kan vi finde på at lege motorløb på scooter, boldspil(ram spanden), samle græs til hønsene, eller kigge efter traktoren på marken. Det bedste legetøj er nu vand. Når det regner, står vi og kigger på at det løber ned fra halvtaget, og løber igennem strålerne.

Ture; går på tanken og handler, vi samler de tomme flasker/ dåser på vejen. Går ned til vandet ved sommerhusområdet, hvor der er en badebro(alt afhængig af børnegruppen, og hundelufterne).

Vi cykler på visit hos de andre i gruppen på en af gruppens 3 Christianiacykler.

Vi klapper fisk i Gershøj, og vi tager i Sæby kirke til Sutter og Salmer(ca. 1 gang om mdr.)

Jeg er på gulvet sammen med børnene. Hvis jeg ikke er aktiv i legen, så sidder jeg i nærheden, så børnene altid kan få øjenkontakt, eller komme hen og vise mig deres legetøj eller hvis de vil have et kram. Jeg vil gerne vise dem at jeg er nærværende, det skaber tryghed hos børnene.

Traditioner/fødselsdage:
Højtiderne gør vi mest ud af i legestuegruppen. Vi har nogle traditioner som vi fejrer og gør noget ud af sammen.

F.eks. holder vi fælles julekomsammen, laver dekorationer og går i julekirke.

Børnenes fødselsdage, fejrer jeg ved at bage boller, og fødselsdagsbarnet har lidt med til at dele ud. Vi synger og flager.

Sidste dag/afslutning bliver alle forældre i min gruppe inviteret til eftermiddags hygge. Barnet får en afskedsgave.

Kompetencer:
Kurser

2004 to-sprogede børn

2009, Børns udtryksformer.

2011, 1. hjælp. - med opfølgning hvert 3. år

2013, Mad til børn - sunde børn

2016, Leg med sprog