Pia Juul Sørensen

Pia Sørensen.    

Lidt om mig

Jeg fra 1968 og er gift med Per, vi har to børn, Steffen fra 1994 og Pernille fra 1998.

Jeg bor Lyndby, i Lyndbyparken. Vi har ingen husdyr, og vores hjem er et ikkeryger hjem. Jeg har været dagplejer siden 1998.

Jeg er spontan, og agerer efter årstiderne, vejrforhold, børnenes alder og behov. Jeg har en positiv indstilling,jeg er glad, og er sjældent syg. Jeg vægter børnene i nuet, afprøver aktiviteter efter børnenes ønsker. Jeg ser mig selv som struktureret.

Fritidsinteresser 

Min fritid bruger jeg på fitness, familie, haven og kreative ting.

Mit hjem

Når vi er indenfor, er vi i er vi køkken-alrum, bryggers og entréen. Ude; har vi en dejlig stor lukket have med låge i indkørslen, som er lukket når der er dagpleje. Indkørslen er flisebelagt, så der er god plads til at køre på scootere. Vi har en stor sandkasse og gynger. Jeg bor ud til marken, så livet som landmand følger vi meget med i, og vi kan se på tæt hold følge med i, når der pløjes, såes og høstes. Det kan være en sjov oplevelse at løbe ude på stubmarken.

Åbner jeg havelågen, er det lige ud til et grønt areal, hvor der ingen biler er. Vi har også en fælles legeplads i udstykningen, som vi går over på. Der er mange store grønne arealer i udstykningen, hvor børnene kan løbe frit.

Mine mål

Jeg er en Grøn spire dagplejer.

Jeg lægger vægt på at børnene lærer hver dag. Jeg har fokus på det sociale, sprog, motorik og på at styrke deres selvtillid. Alle børnene skal opleve at blive set, hørt og anerkendt. Vi får en masse frisk luft, da vi så vidt det er muligt, ude hver dag.

Jeg bruger meget sprog, og snakker meget med børnene om dyr, farver, det vi gør og det vi oplever.

Vi har en meget struktureret og rutinepræget hverdag, som gør alle børn trygge i hvad der skal ske.

Jeg har meget fokus på det enkelte barns udvikling og læring. Derfor bruger jeg meget tid på at hjælpe det enkelte barn med at finde ”koden” til det der er svært. Fx farver, der sætter vi ting på farverne, så er de nemmere at huske. Er sproget svært, så synger vi mere og rimer og remser.

Det er vigtigt at finde måden, barnet kan lære på. Ros, anerkendelse, ”high five”, smil og kram er en stor del af det der hjælper børnene med deres udvikling på en positiv måde. Børnene får også medbestemmelse, de får lov til at vise hvad de gerne vil. Vi følger barnets spor.

Mit mål er at de ”vokser” fra én, at de bliver mere og mere klar til omverdenen.

Forældresamarbejde

I forældresamarbejdet lægger jeg vægt på respekt for hinanden. Åbenhed er vigtig så jeg kan gøre mit job bedst muligt.

Jeg er nok meget servicemindet, og alt løser sig. Barnevogne, dyner og seler har jeg også. Så det behøver forældrene ikke, medmindre de gerne vil have deres eget med. Jeg prøver at gøre det så nemt for alle i en travl hverdag.

Dagligdagen

Jeg er meget kreativ og finder på mange lege både ude og inde. Det handler jo om at have det sjovt. I udstykningen samler vi kogler, kastanier og bog som bruges til dekorationer som børnene selv laver. Jeg har et bord i min carport, hvor vi laver mange ting fx puslespil, maler, tegner og huskespil. Om sommeren er vi faktisk ude hele dagen.

Vi har 3 elcykler i vores gruppe, så selvom vi er forholdsvis langt fra hinanden. Så er det ikke noget problem, når vi har dem. Børnene elsker at komme ud og cykle, og vi ser og oplever mange ting på turen.

Traditioner/fødselsdage

Højtider bruger vi meget tid på at fejre. I legestuen, har vi mange traditioner som vi følger.

Fødselsdage; det er meget op til forældrene hvor meget vi gør på dagen, om vi skal komme på besøg, eller om barnet har noget med og dele ud. Der er selvfølgelig sang, flag og en gave.

Sidste dag i dagplejen er lidt særlig. Den holder vi sammen med de andre forældre med fælles spisning.

Kompetencer

Børns kompetence udvikling, 2009,

Børns motorik, sansning og bevægelse, 2010

Tegn til tale, 2010,

Førstehjælp, 2011. - med opfølgning hvert 3. år

Mad til børn - sunde børn

Børn og mellemmåltider

Psykologi

Planlægning af pædagogiske aktiviteter

Forældresamarbejde i daginstitution og dagpleje.

Samspil og relationer i pædagogisk arbejde

Præmature børn 2012/2016

Nuværende åbningstid:

Mandag til torsdag 7.00 - 16.45
Fredag                  7.00 - 16.00